Jak oživit výuku českého jazyka se zapojením herních prvků při prezenční i distanční výuce?

8. 2. 2021 -  Jak na výuku

V důsledku trvající nejistoty, kdy se všichni žáci a studenti navrátí do škol, se stále snižuje jejich motivovanost k učení. Tuto případnou apatii jim nelze zazlívat. Postupně do tohoto stavu upadá i mnoho dospělých. Převážná většina učitelů jede na plné obrátky a snaží se žáky všemožně zaujmout. Síly ale docházejí na všech stranách – nejen žákům a učitelům, ale zároveň zodpovědným rodičům, kterým není vzdělání jejich dětí lhostejné. Rodiče mnohdy suplují práci učitele. Vyčerpaný dospělý zatne zuby a pracuje, protože ví, že je to nezbytně nutné. Dítě je ale třeba k zodpovědnosti a cílevědomosti pozitivně podporovat na každém kroku.





Učitel se mnohdy nadře, aby své žáky zaujal. To platí pro prezenční i distanční typ výuky. Přímá interakce s žáky ve škole nelze ničím nahradit. Svět je opravdový, herní prvky „osahatelné“, zpětná vazba okamžitá. Učení na dálku má spoustu úskalí, příprava na něj je časově náročnější, svět je virtuální, opravdové emoce s vypnutým mikrofonem, kamerou nebo zaseklým obrazem lze jen těžce odhadovat.

Češtinář – jazykář je v tomto období „zapřažen“ nejvíce. Má totiž mnoho hodin a velké množství žákovských prací ke kontrole. Při prezenční i distanční výuce je jedním z mých cílů hlavně zaujmout pozornost žáka. Využití herních prvků je tak nedílnou součástí každé hodiny. Hra má na dítě pozitivní účinek, je pro něj přirozenou aktivitou. Motivace zajímavým podnětem v něm vyvolává spontánní aktivitu.





Existuje řada cíleně didaktických her, které jsou pro žáky při jejich učení přínosem. Jako pedagog na nich oceňuji především nenáročnost na přípravu a bezchybnou propracovanost. Mě i mé žáky ale baví pracovat i s komponenty her, které primárně k výuce určeny nebyly. Nemusím vystřihovat obrázky z časopisů, abych při slohu procvičila popis. Sáhnu po hře Klub detektivů a získám obrovské množství materiálu, který je originální a umožní žákům cvičit jejich dovednosti jako jsou třeba fantazie a tvořivost.

Samotným zážitkem si žáci osvojí učivo nejlépe. Hra Íčka procvičí znalosti v oblasti vyjmenovaných slov. Prožitkem spojeným s pohybem (například hledáním herních žetonů po třídě) si látku zvnitřní ještě lépe. Nenudí se, baví je to, dodržují pravidla hry, žene je vnitřní motivace.





Čtenářskou gramotnost podporuji
u svých žáků kromě jiného hrou Čtenářská věž. Obsahuje mnoho úkolů, otázek i nedokončených vět, které si kladou za cíl podnítit ve čtenářích vlastní kritické myšlení, tříbit úsudek a kreativně přistupovat k textu. Ani při distanční výuce tato didaktická pomůcka nezahálí a má své potřebné využití. Nezáleží na tom, aby všichni četli stejnou knihu…

Důležitým cílem je pro mě pěstovat v žácích lásku k českému jazyku. Hry a zajímavé podněty jsou ideálním prostředkem k dosažení tohoto cíle. Pestrost jazyka a her jde ruku v ruce. Zařazení filmových ukázek a písní s neotřelými texty poslouží jako nekonečný materiál k procvičení všech oblastí jazyka a jazykové komunikace.





Důkazem, že učitelé ani teď nezahálí, je mnoho inspirativních podkladů k zábavné výuce (kdeseucit.cz). Tvorbou pracovních listů počínaje, přes výuková videa, zvukové nahrávky, virtuální nástěnky, výzvy, interaktivní aktivity v online aplikacích, po sdílené tabule konče. Pedagogové motivovat žáky k učení nepřestávají. Přínosem současné doby pro žáky je rozvoj vlastních dovedností a cílevědomá práce na jejich samostatné osobnosti.

J. A. KOMENSKÝ

Posláním od začátku do konce budiž hledati a nalézati způsob, který by umožnil, aby učitelé méně učili, žáci se však více naučili, aby ve školách neměl místa křik, pocit ošklivosti, vědomí marné práce.



Autor: Mgr. Lada Kudláčková Foto: Getty image a Lada Kudláčková