Jaké didaktické pomůcky Školy s hrou doporučují čeští učitelé?

20. 1. 2025 -  Jak na výuku

Inspirace z praxe - jak podporovat vlídné klima a učení v souvislostech, nebo jak rozvíjet dovednosti znalosti a kreativitu žáků.

Do jakých úkolů Školy s hrou se nejraději vrhají žáci Veroniky Dynterové?

Hra „Mám hotovo“ je skvělým pomocníkem pro učitele základní škol, kteří hledají různé možnosti, jak žáky zabavit poté, co dokončili své úkoly dříve než ostatní. Hra obsahuje 60 oboustranných kartiček se 120 úkoly, některé jsou jednodušší, jiné těžší. Kartičky jsou vyrobené z pevného kartonu a jsou odolné! Jednotlivé karty obsahují různé úkoly a aktivity, které jsou založené na psaní, kreslení, matematice, logice a vymýšlení příběhů a úkolů pro třídu.

Pro žáky z prvního stupně je hra opravdu zábavná, žáci mají mnoho energie a chuť něco objevovat. Karty jsou pro ně i motivační k tomu dokončit v pořádku zadaný úkol, aby si mohli jít vybrat další kartičku. Do úkolů se vrhají opravdu s nadšením, rádi své nápady prezentují před ostatními ve třídě. Skvěle se tyto karty dají použít i u třídnické hodiny, jelikož pracují i s emocemi a různými pojmy, o kterých je dnes potřeba s dětmi hovořit. Úkoly jsou jasné, stručné, výstižné a děti je rychle chápou, není potřeba jim ze strany učitele vysvětlovat něco navíc, což je praktické. Učitel nemusí ztrácet čas s vysvětlováním, žák si sám dojde vytáhnout kartičku a v tichosti začne pracovat na zadaném úkolu.

Pokud hledáte způsob, jak efektivně a kreativně zabavit děti na prvním stupni, jsou tyto karty vynikající pomůckou, která může stát na učitelském stole a žáci si kdykoli mohou přijít vytáhnout kartičku.




Dobré klima kolektivu je základ

Pro fungování mezi dětmi navzájem i pro správnou interakci s učitelem či lektorem je dobré klima kolektivu základ, říká Lenka Kernerová a doporučuje všem pedagogům a vedoucím skupin pomůcku Prima klima.

Prima klima je box aktivit podporující vztahy ve třídě a v dětské skupině. Obsahuje celkem 58 aktivit, které jsou tematicky rozděleny dle zaměření na komunikaci, vzájemnou důvěru a interakci. Kartičky velmi ráda používám v rozvojových skupinách.

Oblíbila jsem si techniku semaforu, kdy děti připínají kolíčky se svými jmény na jednotlivé barvy znázorňující náladu. Zvědomění toho, že je důležité si pokládat otázku, jak se dnes opravdu mám, je základem pro práci s vlastními pocity a následné reakce na potřeby.

Na vyjádření zájmů a potřeb se v boxu nachází opět několik úkolů, stejně jako sebepoznání a rozvoj tolerance různých názorů a preferencí. Skvělé jsou zejména hry, kdy učitel nebo lektor vyzve, aby se posadily, postavily nebo si vyměnily místa ty děti, které… a vymýšlí dovětky. Například může použít preference v jídle, v zájmech, vlastnění domácího mazlíčka a podobně.

Aktivity na předvedení emocí učí děti, že pod konkrétními výrazy si představujeme různé emoce.
Rozpoznáváním emocí se dítě učí na ně reagovat nejen u sebe, ale také u ostatních.

Děti se pomocí aktivit učí, že na různou situaci či podnět může každý zareagovat zcela individuálně a v rozporu s očekáváním okolí.

Aktivity na emoce tedy dle mého názoru velmi rozvíjí sociální obratnost, zejména práci s předsudky a individualitou a schopnost empatie.

Aktivity, jako je věnování nakresleného úsměvu nebo psaní milého vzkazu spolužákovi do vyrobené poštovní schránky nebo udělení medaile pomáhá učit se ocenění spolužáka a vyzdvižení vlastních hodnot, tedy dítě oceňuje to, co jemu konkrétně připadá důležité.

Tyto aktivity vždy vnesly dětem ve skupině dobrou náladu a úsměv. Vzkazy by neměly být ve smyslu – líbí se mi tvoje mikina, ale skutečné vyzdvižení schopností, povahových vlastností a jedinečností spolužáka.

Box je plný aktivit, nemusím již tedy složitě vymýšlet aktivity, které by děti zabavily a zároveň je naučily něco o sobě i o druhých. Děti tyto aktivity baví, což je základ pro dobré fungování kolektivu, proto bych je určitě zařadila i na různé adaptační programy.





Hravý chemikář Filip Vlček

Hravý chemikář Filip Vlček doporučuje interaktivní pomůcku Nebojím se chemie.

Tuto hru bych doporučil všem, kteří hledají zábavný a nenáročný způsob, jak učit nebo procvičovat základy chemie. Zejména učitelům, kteří chtějí zábavnou formou obohatit výuku chemie, ale i rodičům, kteří chtějí rozvíjet zájem svých dětí o tuto krásnou vědu.

Pomůcka obsahuje 10 inspirativních aktivit (kvízy, trixeso, doplňovačky atd.), největší výhodou je, že je vhodná nejen pro jednotlivce, ale že nabízí i aktivity pro práci ve skupinách, což podporuje týmovou spolupráci a rozvíjí komunikační dovednosti žáků.

Ideální je také kombinace vzdělávacího a zábavného prvku, což motivuje hráče k objevování nových nebo upevňování již známých poznatků a k učení v souvislostech. Hra obsahuje interaktivní přehledné a dobře strukturované úkoly, což usnadňuje její pochopení.

Nebojím se chemie má velmi dobře zpracovanou obrázkovou vizualizaci pojmů a chemických prvků, která dětem pomáhá lépe pochopit probírané či procvičované učivo a udržet jejich pozornost. Originální design činí hru pro žáky lákavou a atraktivní. Vysoká kvalita použitých materiálů, jako jsou pevné karty a odolné periodické tabulky, zaručuje, že hra vydrží časté používání při různých aktivitách v hodině.





Didaktické hry a pomůcky za zvýhodněné ceny pro registrované členy v programu Škola s hrou najdete na e-shopu pro školy.