O koronavirové pauze a dopadech na české školství
3. 10. 2020 - Rozhovory
Jak výpadek školní výuky ovlivňuje čtenářské a matematické schopnosti žáků. Rozhovor s Ladou Kudláčkovou, učitelkou českého a německého jazyka na 2. stupni základní školy a Ladou Louženskou, učitelkou na 1. stupni základní školy.
Jak myslíte, že české školství ovlivní dlouhá pauza, po kterou zůstaly školy zavřené?
Lada Kudláčková: Pevně věřím v to, že naše školství ovlivní rozhodně pozitivně. I přesto, že fungovala distanční výuka, zbýval čas k zamyšlení se nad tím, zda se ubíráme správným směrem v oblasti obsahu a rozsahu učiva. Důležitou roli hrálo rychlé přizpůsobení se aktuálním podmínkám a vhodná modifikace metod výuky. Osobní kontakt a spolupráci naplno nahradit nelze. Dle mého názoru je třeba sjednotit formu dálkové výuky, pak se zjednoduší práce pro žáky, učitele a v neposlední řadě pro rodiče, kteří byli pro mě „hrdiny v první linii“.
Lada Louženská: Zřejmě by mělo vést k přehodnocení RVP a následně školních vzdělávacích programů. Je důležité, aby všichni učitelé měli funkční a odpovídající techniku na případnou distanční výuku a byli proškoleni.
Jakým způsobem mohla tato pauza ovlivnit čtenářské schopnosti žáků?
Lada Kudláčková: Jsem přesvědčena o tom, že čtenářské schopnosti žáků se neustále zdokonalují. Na mysli nemám samotnou techniku čtení, ale čtenářské dovednosti v oblasti čtenářské gramotnosti. Pozitivní příčinou tohoto faktu je profesionální přístup učitelů k práci s textem a všechny organizované projekty, semináře a iniciativy, které jsou v současné době všem pedagogům a žákům dostupné.
V době zavření škol se žáci museli orientovat v množství informací. Byli zavaleni zprávami z médií a mnohdy nepřiměřeně obsáhlým výukovým materiálem. To vše dle mě přispělo k rozvoji jejich čtenářských schopností. Hlavně starší žáci se individuálním tempem učili selektovat informace podstatné od nadbytečných, přemýšleli o nich a formovali si vlastní názory.
Jakým způsobem mohla tato pauza ovlivnit matematické schopnosti žáků?
Lada Louženská: Dlouhá pauza může prohloubit rozdílné znalosti a dovednosti mezi žáky. Záleží na tom, jak k výuce přistoupily jednotlivé školy, učitelé, ale i rodiče a žáci. Při správném vedení žáků učitelem za podpory rodičů bylo možné učivo zvládnout, jako problematické vidím sociální odloučení žáků.
Jak mohou v trénování čtenářské gramotnosti pomoci produkty od Kvída Hravé čtení nebo Čtenářská věž, na jejichž vývoji jste se podílela paní Kudláčková?
V první řadě by tyto produkty měly zaujmout čtenáře svým originálním provedením a motivovat ke čtení samotnému. Návodně jim pomáhají k hlubšímu přemýšlení o textu. Čtenáři nejsou nuceni k jedné správné odpovědi. Hodnotí se jejich kreativita a podněcuje představivost. Pomocí dětské filozofie a metod kritického myšlení mají možnost klást otázky, které je při čtení napadají. Produkty se tak stávají odrazovým můstkem ke čtení a porozumění autentických textů, které je v životě potkají.
Text: Andrea Löflerová Foto: Škola s hrou
Jak myslíte, že české školství ovlivní dlouhá pauza, po kterou zůstaly školy zavřené?
Lada Kudláčková: Pevně věřím v to, že naše školství ovlivní rozhodně pozitivně. I přesto, že fungovala distanční výuka, zbýval čas k zamyšlení se nad tím, zda se ubíráme správným směrem v oblasti obsahu a rozsahu učiva. Důležitou roli hrálo rychlé přizpůsobení se aktuálním podmínkám a vhodná modifikace metod výuky. Osobní kontakt a spolupráci naplno nahradit nelze. Dle mého názoru je třeba sjednotit formu dálkové výuky, pak se zjednoduší práce pro žáky, učitele a v neposlední řadě pro rodiče, kteří byli pro mě „hrdiny v první linii“.
Lada Louženská: Zřejmě by mělo vést k přehodnocení RVP a následně školních vzdělávacích programů. Je důležité, aby všichni učitelé měli funkční a odpovídající techniku na případnou distanční výuku a byli proškoleni.
Jakým způsobem mohla tato pauza ovlivnit čtenářské schopnosti žáků?
Lada Kudláčková: Jsem přesvědčena o tom, že čtenářské schopnosti žáků se neustále zdokonalují. Na mysli nemám samotnou techniku čtení, ale čtenářské dovednosti v oblasti čtenářské gramotnosti. Pozitivní příčinou tohoto faktu je profesionální přístup učitelů k práci s textem a všechny organizované projekty, semináře a iniciativy, které jsou v současné době všem pedagogům a žákům dostupné.
V době zavření škol se žáci museli orientovat v množství informací. Byli zavaleni zprávami z médií a mnohdy nepřiměřeně obsáhlým výukovým materiálem. To vše dle mě přispělo k rozvoji jejich čtenářských schopností. Hlavně starší žáci se individuálním tempem učili selektovat informace podstatné od nadbytečných, přemýšleli o nich a formovali si vlastní názory.
Jakým způsobem mohla tato pauza ovlivnit matematické schopnosti žáků?
Lada Louženská: Dlouhá pauza může prohloubit rozdílné znalosti a dovednosti mezi žáky. Záleží na tom, jak k výuce přistoupily jednotlivé školy, učitelé, ale i rodiče a žáci. Při správném vedení žáků učitelem za podpory rodičů bylo možné učivo zvládnout, jako problematické vidím sociální odloučení žáků.
Jak mohou v trénování čtenářské gramotnosti pomoci produkty od Kvída Hravé čtení nebo Čtenářská věž, na jejichž vývoji jste se podílela paní Kudláčková?
V první řadě by tyto produkty měly zaujmout čtenáře svým originálním provedením a motivovat ke čtení samotnému. Návodně jim pomáhají k hlubšímu přemýšlení o textu. Čtenáři nejsou nuceni k jedné správné odpovědi. Hodnotí se jejich kreativita a podněcuje představivost. Pomocí dětské filozofie a metod kritického myšlení mají možnost klást otázky, které je při čtení napadají. Produkty se tak stávají odrazovým můstkem ke čtení a porozumění autentických textů, které je v životě potkají.
Text: Andrea Löflerová Foto: Škola s hrou