Snažím se pro děti hledat souvislosti v jejich světě, říká učitel informatiky Jan Fiala

27. 1. 2022 -  Rozhovory

Jak dnes vypadá hodina informatiky, jak řídit práci ve skupině a rozvíjet digitální gramotnost dětí na základní škole? Na to jsme se zeptali pana Mgr. Jana Fialy.

Jan Fiala vyučuje informatiku a fyziku na druhém stupni základní školy v Kladně. V rámci své disertační práce doktorského studia se zabývá přípravou budoucích pedagogů s využitím virtuální reality. To samé se snaží předat i dětem. Vytvořil třeba interaktivní učebnici programování s výmluvným názvem Prográmko. K tomu všemu ještě stíhá ve spolupráci s Albi vyvíjet nové hry a připravovat návrhy robotické stavebnice LEGO Mindstorms.

Jste příznivec virtuální reality a robotiky. Daří se vám jejich prvky zapojovat do výuky i ve vašich hodinách?


Robotika, které se v hodinách informatiky věnujeme už několik let patří mezi nejoblíbenější bloky výuky. Na zapojení virtuální reality do vyučování na základních školách bohužel stále čekáme.

Změnila se digitální gramotnost dětí v průběhu koronaviru?


Ve většině případů určitě ano a to k lepšímu, minimálně v oblasti práce s digitálními technologiemi.

Na čem právě kromě učení informatiky a fyziky pracujete?


S Albi jsem před nedávnem připravili hru s názvem Algy programuje, dále programuji a věnuji se návrhům robotické stavebnice LEGO Mindstorms.




Jaké jsou vaše osvědčené pomůcky na zpestření vyučování?


Snažím se hledat pro děti analogie ve světě, který dobře znají. Často v hodinách informatiky ani nezapneme počítač. Naše hodiny probíhají buď v diskusním duchu, nebo samostatnou prací žáků a skupinek, já jim pouze pomáhám. Často také hrajeme nejrůznější deskové hry.

Jak řešíte ty nejrychlejší, nejpomalejší nebo nejméně průbojné žáky, když pracují ve skupině?


Podmínkou skupinové práce u mě je, aby každý měl svoji roli a ideálně se v každé roli vystřídal. Ve třídě většinou není nikdy tolik žáků, abych je nestačil všechny sledovat i při práci ve skupinkách. Jakmile postřehnu, že jeden ze skupiny z nějakého důvodu nepracuje, jdu mu na pomoc. Pomalejším napovím třeba návodnou otázkou a rychlejším zadám další aktivitu.

Čím se vám daří ve svých hodinách motivovat žáky?


Snažím se látku přizpůsobovat věku dětí. Na druhém stupni se třeba bavíme o vzniku internetu, pohybujeme se po sociálních sítích nebo točíme a stříháme filmy. Většinou nechávám žáky, aby se hodnotili navzájem, s tím, že já hodnotím pouze faktické věci.




Jste autorem hry Algy programuje vyvíjenou společně s Albi. Jak ji lze využít v hodinách informatiky či v jiných předmětech?


Hra se dá určitě využít i v jiných předmětech, ale záleží na kreativitě vyučujícího. Stejně jako já v informatice používám karty na prší, může češtinář použít Algyho. Největší výhoda hry je taková, že se dá hrát stokrát a pokaždé jinak. Co se týká přínosu v oblasti rozvoje algoritmického myšlení, tak tam je to jasné - žáci tvoří algoritmy, aniž by tušili, že je tvoří a já budu doufat, že až se mi postupně dostanou do vyšších tříd, tak už budou podvědomě tušit, co vlastně ten algoritmus je.

Vyvíjíte nástroje pro rozvoj digitální gramotnosti dětí. Co si pod tím můžeme představit?


Kromě hry Algy programuje mám doma v šuplíku ještě několik dalších her, které se třeba jednou podívají do světa,. Teď se ale věnuji hlavně své disertační práci a čeká mě také práce na učebnici programování.

Jak vidíte své hodiny informatiky za 10 let?


Nevím, jak bude informatika tou dobou vypadat, ale věřím a doufám, že nebude vypadat stejně jako dneska.

Co dnešním žákům chybí a naopak v čem jsou lepší než my dospělí?


Chybí jim uvědomění si, že digitální technologie tady nejsou jenom pro zábavu, ale mají potenciál i v jejich vzdělávání. K tomu si ale musí dojít sami časem. a teď s revizí RVP budeme mít šanci jim k tomu pomáhat už od prvního stupně.


Text: Andrea Löflerová  Foto: Archiv Albi Andrea Löflerová