Doporučení a tipy z PPP na produkty pro práci s dětmi s SPU
27. 5. 2024 - Jak na výuku
Příklady z praxe speciálních pedagožek Mgr. Lenky Skalníkové a Mgr. Jany Feckaninové.
Průhledná LCD tabulka se šablonami
Průhledná tabulka je vhodná zejména k uvolňovacím cvikům a k nácviku grafomotorických prvků. Dá se však využít také ke hraní her (hádání slov, piškvorky, lodě) nebo pod ni můžete vložit vlastní šablony či pracovní listy. Tabulka je lehká, přenosná, lze ji využít kdekoliv. S průhlednou tabulkou pracuji s dětmi v rámci reedukací. Využívám jí například jako přípravu před nácvikem psaní, kdy si dítě uvolní ruku a procvičí grafomotoriku. Také hrajeme hry (hádání slov, lodě) nebo se věnujeme dokreslování obrázků. Mimo jiné je tabulka pro děti velkým lákadlem, rádi s ní pracují, líbí se jim možnost práce se speciální tužkou, „zmizení“ napsaného.
Hravé čtení 5+
Kniha Hravé čtení obsahuje nejenom spoustu zajímavých příběhů k přečtení, ale nabádá čtenáře k práci s textem pomocí různých úkolů. Rozvíjí porozumění textu, kreativitu, vyjadřování názorů a pocitů. Součástí knihy je mazací fix a samolepky. V rámci reedukací (které probíhají individuálně s jedním dítětem) s dětmi procvičuji čtenářské dovednosti. Příběh vybírám s ohledem na věk a úroveň čtenářských dovedností dítěte. Poté dítě přečte příběh nahlas. O příběhu si společně povídáme, shrneme si, o čem příběh byl, jaké v něm byly postavy apod. Následně se pouštíme do vypracování jednotlivých úkolů s pomocí mazacího fixu či samolepek.
Texty jsou zajímavé, čtivé, ne moc dlouhé, takže děti vydrží pracovat a těší se, jaký úkol bude k přečtenému textu následovat. Jednotlivé úkoly rozvíjí porozumění, vyjádření vlastních myšlenek, slovní zásobu, sluchovou percepci, písemný projev a fantazii. Kniha je určená dětem od 5 do 8 let. Lze ji využít u dětí předškolního věku, u dětí, které začínají se čtením, ale i u dětí staršího věku, u kterých je oblast čtení a porozumění oslabená (specifické poruchy učení).
Roztančené fixy – Logické uvažování A Smyslové vnímání
Obě publikace jsem využila při reedukační práci se žáky mladšího školního věku. I přes to, že jsou knihy určeny pro mladší školáky a předškoláky, v případě žáků se specifickou poruchou učení se hodí i pro starší děti. V obou publikacích jsou úkoly na rozvoj vnímání, poznávání, posílení zrakového a prostorového vnímání. Interaktivnost publikací se dětem velmi líbí. Stačí vysvětlit daný úkol a děti se velmi ochotně pouští do práce. Líbí se jim, že mohou psát do knížky, zároveň po sobě můžou vše „vygumovat“.
S porozuměním zadání nemívají problém, jelikož je vše vždy dobře popsáno.
Velmi dobře se publikace využívají na začátku práce s dětmi, protože pomáhají s nastavením spolupráce.
Mgr. Lenka Skalníková - v poradenské praxi se zabývá výukovými obtížemi, věnuje se zejména logopedii. Pracuje na elokovaném pracovišti ve Svitavách v PPP a SPC. Působí též jako lektor programů primární prevence. Vystudovala speciální pedagogiku (logopedie, surdopedie, specifické poruchy učení) na Masarykově Univerzitě v Brně. Práci s dětmi se věnuje jedenáctým rokem.
Mgr. Jana Feckaninová - působí ve speciálně pedagogickém centru ve Svitavách jako speciální pedagog – logoped, psychoped. Vystudovala speciální pedagogiku se specializací psychopedie a logopedie na Univerzitě Palackého v Olomouci. Dále se věnovala studiu speciální pedagogiky se zaměřením na poradenství.
Zvýhodněné ceny her platí pro registrované členy Vzdělávacího programu Škola s hrou.
Více o registraci