Hry V kostce jako užitečný didaktický pomocník
2. 12. 2024 - Jak na výuku
Edice Kvído nabízí několik titulů her V kostce – všechny obsahují 60 obrázkových karet s otázkami na trénink postřehu a paměti. Tipy na využití kostek v praxi sdílí hravý učitel Michal Štefan.
“
Michal Štefan - HRY V KOSTCE
Hry V Kostce jsem si ve výuce oblíbil kvůli jejich praktické velikosti, velkému počtu obrázkových karet (vhodných i pro mých 29 svěřenců), poutavé grafice a zajímavému hernímu principu, který žáky rozvíjí a zároveň baví.
České pohádky v kostce přibližují žákům tradiční české pohádky v moderní interaktivní formě. Na kartách jsou obrázky pohádkových příběhů, což vede k lepšímu zapamatování postav a dějů. Kostky, které slouží k sestavování pohádek, podporují kreativitu a logické myšlení.
Na prvním stupni zároveň v hodinách Českého jazyka po žácích chceme vyprávění pohádky/příběhu dle obrázkové osnovy. Obvykle začínáme krátkým příběhem, který si děti s kartami sestaví. Žáky rovněž baví i vymýšlení svých příběhů, které vznikají smícháním několika karet, které jsou z jiné pohádky. Zde se naskýtá možnost příběh převést do psané podoby, či ho zdramatizovat. Následuje diskuze o morálních aspektech pohádek, což vede k rozvoji etického a hodnotového úsudku. Rozebíráním motivací chování postav pak žák nahlíží na svět z odlišné perspektivy a rozvíjí tím prosociální chování.
V gramatice - tam teď bereme slovní druhy – se žák zadívá na kartu s obrázkem a vypíše 4 podstatná jména, nebo například 3 slovesa z druhé strany karty.
V matematice se zase osvědčilo používat karty jako cenný zdroj témat pro slovní úlohy. Žáci na základě karty vymyslí slovní úlohu, kterou zapíší a následně ji ve dvojici vymění a vypočítají.
Mláďata v kostce posilují paměť a rozvíjí schopnost pamatovat si fakta a informace. Hra také podporuje týmovou práci a rozvíjí schopnost žáků komunikovat a argumentovat. Kostka zároveň rozvíjí přirozenou zvídavost žáků a udržuje je pozorné a aktivní.
Na začátku hodiny rozdělím třídu do malých skupin a každá skupina si vylosuje několik karet ze hry. Úkolem žáků je vytvořit co nejvíce správných kombinací obrázků, které reprezentují druhy živočichů (ptáci, savci, …). Poté společně diskutujeme o tom, co je pro každý živočišný druh příznačné.
Každá karta obsahuje i zajímavost o životě zvířete. Žáci si tyto informace zapisují a shromažďují - tím trénují především přepis a opis z tiskacího na psací písmo.
Doprava v kostce je ideální pomůckou, která rozvíjí povědomí žáků o dopravních prostředcích všeho druhu. Funguje dobře jako počáteční aktivita k dopravní výchově a učivu o silničním provozu.
Při skupinové práci dělí žáci dopravní prostředky na kategorie a podkategorie podle zadaných kritérií – např.: jezdí po silnici, má 4 kola, uveze 8 cestujících, … žáci musí přemýšlet o zadaných parametrech a najít nejvhodnější dopravní prostředek, který kritériím odpovídá.
V neposlední řadě tato hra obohacuje slovní zásobu dětí – setkají se v ní s odbornými technickými názvy, které mohou následně přepsat, dělit na slabiky, či pracovat se stavbou konkrétních slov.
Text: Mgr. Michal Štefan, Mgr. Lada Kudláčková Foto: Mgr. Michal Štefan
Na prvním stupni zároveň v hodinách Českého jazyka po žácích chceme vyprávění pohádky/příběhu dle obrázkové osnovy. Obvykle začínáme krátkým příběhem, který si děti s kartami sestaví. Žáky rovněž baví i vymýšlení svých příběhů, které vznikají smícháním několika karet, které jsou z jiné pohádky. Zde se naskýtá možnost příběh převést do psané podoby, či ho zdramatizovat. Následuje diskuze o morálních aspektech pohádek, což vede k rozvoji etického a hodnotového úsudku. Rozebíráním motivací chování postav pak žák nahlíží na svět z odlišné perspektivy a rozvíjí tím prosociální chování.
V gramatice - tam teď bereme slovní druhy – se žák zadívá na kartu s obrázkem a vypíše 4 podstatná jména, nebo například 3 slovesa z druhé strany karty.
V matematice se zase osvědčilo používat karty jako cenný zdroj témat pro slovní úlohy. Žáci na základě karty vymyslí slovní úlohu, kterou zapíší a následně ji ve dvojici vymění a vypočítají.
Mláďata v kostce posilují paměť a rozvíjí schopnost pamatovat si fakta a informace. Hra také podporuje týmovou práci a rozvíjí schopnost žáků komunikovat a argumentovat. Kostka zároveň rozvíjí přirozenou zvídavost žáků a udržuje je pozorné a aktivní.
Na začátku hodiny rozdělím třídu do malých skupin a každá skupina si vylosuje několik karet ze hry. Úkolem žáků je vytvořit co nejvíce správných kombinací obrázků, které reprezentují druhy živočichů (ptáci, savci, …). Poté společně diskutujeme o tom, co je pro každý živočišný druh příznačné.
Každá karta obsahuje i zajímavost o životě zvířete. Žáci si tyto informace zapisují a shromažďují - tím trénují především přepis a opis z tiskacího na psací písmo.
Doprava v kostce je ideální pomůckou, která rozvíjí povědomí žáků o dopravních prostředcích všeho druhu. Funguje dobře jako počáteční aktivita k dopravní výchově a učivu o silničním provozu.
Při skupinové práci dělí žáci dopravní prostředky na kategorie a podkategorie podle zadaných kritérií – např.: jezdí po silnici, má 4 kola, uveze 8 cestujících, … žáci musí přemýšlet o zadaných parametrech a najít nejvhodnější dopravní prostředek, který kritériím odpovídá.
V neposlední řadě tato hra obohacuje slovní zásobu dětí – setkají se v ní s odbornými technickými názvy, které mohou následně přepsat, dělit na slabiky, či pracovat se stavbou konkrétních slov.
Text: Mgr. Michal Štefan, Mgr. Lada Kudláčková Foto: Mgr. Michal Štefan
Hry V kostce za zvýhodněné ceny pro registrované členy v programu Škola s hrou najdete na e-shopu pro školy.
HRY V KOSTCE