O gamifikaci výuky s hravým učitelem z Litoměřic

18. 4. 2023 -  Jak na výuku

Komenský propagoval heslo „škola hrou“, Albi aplikuje do praxe „Školu s hrou“, současným inovativním edukačním trendům vládne fenomén zvaný gamifikace. Vše má společného jmenovatele – zefektivnit výuku herními prvky a principy a motivovat tak děti, žáky a studenty k učení.

Mgr. Michal Štefan se bez her a hravého přístupu ke vzdělávání svých žáků neobejde. Herní prvky jsou každodenními pomůckami v jeho hodinách. V současnosti je učitelem prvňáků na Základní škole Litoměřice Boženy Němcové 2. „Věřím, že hra může být i jednou z hlavních cest získávání a ukotvení poznatků na základní škole.“ říká Mgr. Štefan a dodává ze své zkušenosti, že využití herních prvků ve výuce není metodou alternativní, ale pro člověka přirozenou.

Jedním z cílů této akční školy plné talentů z řad žáků i pedagogů je dosahovat „harmonie ve výchově a vzdělávání“. Zařazují proto běžně atraktivní hry do výuky a tím zároveň pečují o well-being svých žáků.
Vzdělávací program Škola s hrou je jedničkou v gamifikaci vzdělávání. Učitelům šetří čas trávený na přípravách. „Dříve jsem vystřihoval obrázky a tvořil kartičky na běhací diktát. Dnes sáhnu po obrázkových kartách z her. Šetřím tím čas a žáky motivuje hezká grafika.“ Děti odměňuje za dobře odvedenou práci a jejich dílčí úspěchy žetony z her nebo razítky do průkazů za zdolávání levelů.


Tipy Školy s hrou na vhodné produkty k běhacímu diktátu



Pro rozvoj samostatného myšlení a vzdělávací autonomie žáků pracuje pan učitel v českém jazyce s tematickými kartami z her. Sice nebudou mít žáci všechny věty totožné, ale dostane se jim prostoru pro vlastní kreativitu a vyjádření. „Dá to větší práci zkontrolovat množství různorodých vět, ale jsem šťastný, když vidím, že je aktivity baví. Nevnímají ani, že se učí. Často jsem mile překvapen, jaké zajímavé asociace děti napadají. Obohacují mě i sebe navzájem.“





Hravými metodami učí Mgr. Štefan své žáky vše, a třeba i venku. Podporuje kooperaci i zdravé soutěžení například při projektovém učení. „Neznám lepší nástroj, kterým efektivně a s oboustrannou chutí zábavnou formou učit, než je hra.“ Hravě žáky učí i kódovat, počítat a samostatně bádat. Jeho žáci dosahují pokroků a jsou natěšení na každou hodinu s ním.

Pokud máte pocit, že si děti ve škole „jenom“ hrají, věřte, že za těmito metodami se pod vedením kompetentních učitelů skrývá pro žáky mnoho nových informací a profesionální práce k rozvoji jejich vědomostí a dovedností.


Tipy Školy s hrou na vhodné produkty k obohacování vědomostí žáků



„Věřím, že gamifikace jako inovativní forma vzdělávání se v budoucnu stane formou tradiční. Na školách převálcuje nezáživné frontální učení a žáci tak budou rozvíjet své talenty a užívat si radost ze vzdělávání.“ dodává závěrem hravý učitel Mgr. Michal Štefan.

Motivujte i vy své žáky a učitele! U nás je z čeho vybírat. Registrujte bezplatně svou školu do programu Škola s hrou a nakupujte vzdělávací hry a pomůcky za zvýhodněné ceny.


Albi box – Inovativní vzdělávání MŠ - Box s aktivitami pro předškolní vzdělávání detailně popsanými v metodické brožuře a výběr top 13 her na podporu inovativního vzdělávání.


Text: Lada Kudláčková Foto: Archiv Michal Štefan